VOUCHER
putni dokument koji izdaje turisticka agencija, u kome se nalaze podaci o hotelu, trajanju aranzmana, vrsti usluga, transferima i sl.
CHECK IN
neophodna procedura na recepciji hotela, pre ulaska u hotelsku sobu, kada putnik pokazuje odgovornom licu svoj voucher, a ponekad mora da popuni i formular sa licnim podacima, nakon cega dobija kljuc od sobe.
CHECK OUT
neophodna procedura prilikom napustanja hotela. Putnik je tada duzan da vrati kljuc od sobe i da izmiri eventualne troskove telefona, mini-bara i sl.
Oznake koje predstavljaju vrstu sobe:
- 1/1 jednokrevetna soba
- 1/2 dvokrevetna soba
- 1/3 trokrevetna soba
APP
apartman – termin podrazumeva jednu ili vise spavacih soba, odvojenu kuhinju sa trpezarijom i kupatilo.
SUITE
vrsta sobe u hotelu znacajno veca od ostalih, koja je predvidjena najcesce za porodice ili one koji zele vise komfora. Hotel moze posedovati nekoliko tipova ovakvih soba, a u hotelima visokih kategorija postoje suit-ovi nazvani po raznim krajevima, sultanima i sl… sto jasno govori o njihovom luksuzu.
FAMILY ROOM
“soba za celu porodicu” (najcesce je uzimaju roditelji sa dvoje dece). Moze imati dve odvojene sobe, ali i ne mora.
INTERCONECTED ROOMS
“povezane sobe” – sobe koje se nalaze jedna pored druge, svaka ima svoj ulaz, ali i zajednicka vrata koja ih povezuju. Najcesce ih koriste porodice.
Oznake koje predstavljaju vrstu hotelske usluge:
BB / ND
bed and breakfast / nocenje sa doruckom
HB / PP
half board, polupansion (najcesce dorucak i vecera, a u dogovoru putnika direktno sa hotelskim osobljem vecera se moze zameniti za rucak)
FB / P
full board, pun pansion (dorucak, rucak i vecera)
AL
all inclusive/ sve ukljuceno (obuhvata dorucak, rucak i veceru i sva lokalna pica zemlje u kojoj se putnik nalazi)
NA
najam; izraz koristi se kod zakupa apartmana – podrazumeva samo koriscenje apartmana bez ishrane
Oznake koje se odnose na vrstu pogleda koji se pruza iz hotelske sobe:
I/V
inland view – pogled na okolinu hotela
S/V
sea view – pogled na more
P/V
pool view – pogled na bazen
MINI BAR
mali frizider koji se nalazi u hotelskoj sobi. Sadrzi nekoliko vrsta alkoholnih i bezalkoholnih pica, snack i slatkise. Ne sme sluziti za odlaganje privatnih namirnica putnika. Ukoliko soba nema mini bar, moze se posebno naruciti.
TRSF
oznaka za transfer (od/do aerodroma, hotela…)
OW TRSF
one way transfer – transfer u jednom pravcu
RT TRSF
return transfer – povratni transfer
OVERBOOKING
termin koji oznacava prekoracenu popunjenost hotela i pokazuje da je izvrsen veci broj rezervacija u odnosu na raspolozivi kapacitet.
AVIO SAOBRACAJ
CHECK IN
neophodna procedura pre ulaska u avion, kada putnik na salteru predaje svoj prtljag, daje avio kartu na uvid i uzima boarding pass.
BOARDING PASS / CARD
propusnica sa kojom putnik ulazi u avion. Na njoj se nalaze podaci o broju putnikovog sedista, klasi i gejtu na kome se nalazi avion.
GATE
parkimo mesto aviona. Na boarding pass-u pise broj gejta gde se nalazi putnikov avion. Najcesce 30 minuta pre poletanja aviona potrebno je da se putnik pojavi kod gejta radi finalne provere rucnog prtljaga.
LUGGAGE
prtljag. Moze biti rucni ili onaj koji se predaje prilikom CHECK IN-a u avion.
HAND LUGGAGE
rucni prtljag – putnik ga moze poneti sa sobom u avion. Uvek treba voditi racuna o velicini i ne preterivati prilikom pakovanja ove vrste prtljaga, a takodje i o njegovom sadrzaju (strogo je zabranjeno unositi u avion: zapaljive materije, hemikalije, peroreze, makaze, turpije za nokte…)
OVERSIZE LUGGAGE
spada u rucni prtljag, ali mu je velicina veca od propisane. Prilikom ulaska u avion predaje se posadi aviona, a nakon sletanja na destinaciju moze se naci na salteru “OVERSIZE LUGGAGE”
OWERWEIGHT
prekomerna tezina prtljaga koja se konstatuje prilikom CHECK IN-a. Najcesce propisana tezina prtljaga koji se moze predati u avion je 20 kg po putniku. Za svaki prekomerni kilogram, putnik mora dodatno da plati.
OVERBOOKING
termin koji oznacava prekoracenu popunjenost aviona i pokazuje da je izvrsen veci broj rezervacija u odnosu na raspolozivi kapacitet.
WAITING LIST
prilikom kupovine aviona karte putnik, zbog popunjenosti aviona, moze biti stavljen na waiting listu (lista cekanja), sto znaci da je avion popunjen i da ce putnik moci da ostvari svoje putovanje samo ako neko od vec postojecih putnika otkaze svoje putovanje.
APT TAX
aerodromska taksa. Svaki aerodrom je ima. Najcesce se placa zajedno sa kartom, ali moze sa placati i na samom aerodromu.
TRANSIT
Najcesce prilikom duzih putovanja moze se desiti da putnik mora da promeni avion. Tranzit je pojam koji predstavlja prelazenje sa jednog leta na drugi. Tada je putnik u mogucnosti da koristi usluge restorana, kafea, duty free shop-a i svega ostalog u zavisnosti od velicine i opremljenosti aerodroma.
CLASS – klase u avionu razlikuju se po kvalitetu usluge
FIRST CLASS
prva klasa, ujedno i najbolja. Putnici ove klase su smesteni na samom pocetku aviona, imaju veca i udobnija sedista, bolji kvalitet usluge (hrane, pica), pre poletanja aviona mogu se opustiti u posebnim prostorijama na aerodromima predvidjenim za ovu klasu, a prilikom menjanja aviona, na daljim destinacijama, mogu sebi priustiti da se osveze u djakuziju, istusiraju, presvuku… Ovu klasu imaju samo neke avio kompanije.
BUSINESS CLASS
biznis klasa. U pojedinim avio kompanijama, kada ne postoji first class ovo je najbolja klasa. Podrazumeva slican kvalitet usluga kao i prva klasa, a od avio kompanija zavisi nivo tog kvaliteta.
ECONOMY CLASS
ekonomska klasa. Predstavlja najcesce koriscenu klasu. Kvalitet usluge u ovoj klasi se moze razlikovati u zavisnosti od avio kompanije, ali ne sme odstupati od propisanih standarda. Za razliku od prve i biznis klase, korisnicima usluga ekonomske klase nije omogucen luksuz posebnih prostorija pre poletanja aviona, i u tranzitu. Shodno usluzi, cena karte u ekonomskoj klasi je najniza.